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Cordylobia anthropophaga (Blanchard & Berenger-Feraud 1872)

Distribution

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Cordylobia anthropophaga, known as the tumbu fly, is distributed in Africa south of the Sahara.

(Centers for Disease Control Parasites and Health website)

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Brief Summary

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Flies in several genera may cause myiasis (infection with the larval stage [maggots] of various flies) in humans. Cordylobia anthropophaga, known as the tumbu fly, is distributed in Africa south of the Sahara.

(Centers for Disease Control Parasites and Health website)

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Tumbufliege ( German )

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Die Tumbufliege (Cordylobia anthropophaga), auch oftmals Mangofliege genannt, ist ein Ektoparasit aus der Gattung Cordylobia und damit zur Familie der Schmeißfliegen (Calliphoridae) gehörig.

Sie kommt im tropischen Afrika südlich der Sahara vor, wurde aber inzwischen auch auf der Arabischen Halbinsel, in Saudi-Arabien, nachgewiesen. Die weibliche Fliege legt ihre Eier vor allem auf sandigen Böden ab.

Tumbu-Fliege (auch Mango-Fliege) als Krankheitsverursacher

Arten der Gattung Cordylobia sind unspezifische Parasiten bei einer Vielzahl von Wirbeltieren. Als wichtigster Wirt der Tumbufliege gelten Ratten. Sie befällt aber neben Hunden und anderen Haustieren auch den Menschen. Seltener beim Menschen anzutreffen ist die ebenfalls afrotropische Cordylobia rodhaini. Die Symptome des Befalls sind ähnlich.

Nach dem Schlüpfen können die Larven bei direktem Körperkontakt oder über beispielsweise zum Trocknen auf dem Boden abgelegte Wäsche in die Haut des Menschen eindringen, nachdem dieser die Kleidungsstücke wieder angezogen hat. Anschließend reifen sie innerhalb von etwa zwei Wochen im subkutanen Gewebe. Dabei verursachen sie dort eine Dermatomyiasis (Befall der Haut mit Fliegenlarven; Myiasis = „Madenfraß“).

Diagnose der durch Tumbu-Fliegen verursachten Myiasis

Eine geringe Zahl von Rückkehrern aus den Tropen weist infektiöse Hautveränderungen (Dermatomyiasis) auf, die z. B. durch die Tumbu-Fliege hervorgerufen werden. Manchmal haben praktische wie auch klinische Ärzte Probleme, diese Erkrankung eindeutig zu diagnostizieren, da sie im Anfangsstadium einer Haarfollikel-Entzündung wie bei Akne vulgaris ähnelt. Dieser Follikel kann sich allerdings im Zeitraum von 8–10 Tagen bis zu einer walnussgroßen Beule entwickeln, bis die Made die Haut verlässt, um sich zu verpuppen[1]. Bei Lupenvergrößerung lässt sich oft ein zentraler schwärzlicher Punkt erkennen, der dem After und Atmungsorgan der Made entspricht.

Krankheitsverlauf

Innerhalb weniger Tage bildet sich um die Larve herum eine derb-elastische, aber wenig schmerzhafte subkutane Schwellung mit einem Durchmesser von etwa ein bis drei Zentimetern. In der Mitte der Schwellung befindet sich eine zentrale Öffnung, die den Maden das Atmen ermöglicht, und aus der sich serös-blutiges Sekret zeitweise auch mit feinen Bläschen entleert. Mit zunehmendem Wachstum der Larva lassen sich die juckend-schmerzenden Bewegungen der Larve bemerken. Aus derselben Öffnung schlüpfen auch nach etwa acht bis zwölf Tagen die fertigen Drittlarven der Fliege.

Lymphknotenschwellung und Fieber sind selten, sekundäre Infektionen können sich entwickeln, wenn die Larve unsachgemäß entfernt wird oder Reste des Larvenkörpers (z.B.Mundwerkzeug) beim Entfernungsversuch im Follikel verbleiben.

typical `boil`containing the maggot of Cordylobia antropophaga in human skin
Furunkel durch Myasis bei Cordylobia anthropophaga Befall beim Menschen

Therapie

Die Larven lassen sich, solange sie noch klein sind, manchmal wie ein sog. "Mitesser" ausdrücken. Im fortgeschrittenen Stadium wird durch einfache Erweiterung der zentralen Atemöffnung mit einer scharfen Kanüle (z. B. Gauge 20) der weißliche Larven-Körper sichtbar und kann dann vorsichtig mit einer feinen anatomischen Pinzette erfasst und unter konstantem Zug komplett herausgezogen werden. Es muss die Vollständigkeit der Larve geprüft werden, die sich dann regelmäßig von der Pinzette zu befreien versucht. Eine unblutige, meist erfolgreiche Methode besteht aus dem Verschluss der Atemöffnung mit Vaseline[2] oder Öl. Dadurch werden die Maden zum Luftholen aus der Hauthöhlung heraus gezwungen. Weiterhin kann man die Maden mit auf die Schwellung aufgelegten Speckscheiben anlocken. In der Regel werden sich die Maden im Verlauf von ein bis zwei Stunden an den Speckscheiben festsaugen und können so anschließend leicht entfernt werden.

Vorsorge und Vermeidung

Die Übertragung der Eiablage auf den Körper erfolgt meist über Kleidung oder Bettwäsche, wenn diese in feuchtwarmem Klima nicht komplett getrocknet war und/oder durch Kot/Urin verschmutzt war. Wäsche sollte deshalb immer intensiver Sonnenbestrahlung ausgesetzt werden, bis sie strohtrocken ist. Insbesondere Windeln sollten gebügelt werden, sofern dies möglich ist. Besondere Sorgfalt sollte auf den Hosenbund und Kleider-Teile gelegt werden, die doppelte Lagen von Textil enthalten und deshalb später trocknen. Kältebehandlung in der Tiefkühltruhe unter −20° Celsius tötet die Larven nicht sicher. Die Hautveränderungen finden sich deshalb vorwiegend auf durch Kleidung abgedeckter Haut wie am Rumpf und den Beinen. Gründliche Untersuchung der Haut des gesamten Körpers, insbesondere des Genital- und Afterbereichs ist empfehlenswert, da mehrere Läsionen (Schädigung, Verletzung oder Störung von Körpergewebe) mit mehreren Larven pro Wunde möglich sind[3].

Quellen

  • Albrecht von Schrader-Beielstein: Differentialdiagnose bei Hauterkrankungen. In: Rüdiger Braun (Hrsg.): Reise- und Tropenmedizin: Kursbuch für Weiterbildung, Praxis und Beratung. Schattauer, Stuttgart/ New York 2005, ISBN 3-7945-2286-9, S. 154.

Einzelnachweise

  1. E.G.Nauck: Lehrbuch der Tropenkrankheiten. Hrsg.: Werner Mohr, Hans-Harald Schuhmacher, Fritz Weyer. Georg Thieme Verlag, Stuttgart 1975, ISBN 3-13-380704-8, S. 26–28.
  2. Paul S. Auerbach et al.: Field Guide to Wilderness Medicine. 4. Auflage. Elsevier, Mosby, ISBN 978-0-323-10045-8, S. 459–460.
  3. Dr. Jane Wilson-Howarth: Bugs Bites & Bowels. Hrsg.: CadoganGuides. 2013, ISBN 978-1-86011-332-1, S. 271–272.
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Tumbufliege: Brief Summary ( German )

provided by wikipedia DE

Die Tumbufliege (Cordylobia anthropophaga), auch oftmals Mangofliege genannt, ist ein Ektoparasit aus der Gattung Cordylobia und damit zur Familie der Schmeißfliegen (Calliphoridae) gehörig.

Sie kommt im tropischen Afrika südlich der Sahara vor, wurde aber inzwischen auch auf der Arabischen Halbinsel, in Saudi-Arabien, nachgewiesen. Die weibliche Fliege legt ihre Eier vor allem auf sandigen Böden ab.

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Cordylobia anthropophaga

provided by wikipedia EN

Cordylobia anthropophaga, the mango fly, tumbu fly, tumba fly, putzi fly, or skin maggot fly, is a species of blow-fly common in East and Central Africa. It is a parasite of large mammals (including humans) during its larval stage.[1] C. anthropophaga is found in the subtropics of Africa and is a common cause of myiasis in humans in the region.[2]

Its specific epithet anthropophaga derives from the Greek word anthropophagos, "human eater".

The mode of infection by the Cayor Worm. Doctors Rodhain and Bequaert conclude, from their observations in the Congo Free State, that Cordylobia anthropophaga lays its eggs on the ground. The larvae, known generally as Cayor Worms, crawl over the soil until they come in contact with a mammal, penetrate the skin and lie in the subcutaneous tissue, causing the formation of tumors. On reaching full growth, the larvae leave the host, fall to the ground, bury themselves and then pupate. This fly is said to be the most common cause of human or animal myiasis in tropical Africa, from Senegal to Natal. In the region of Lower Katanga where these investigations were made, dogs appeared to be the principal hosts, although Cordylobia larvae were found also in guinea-pigs, a monkey, and two humans. The larvae are always localized on those parts of the hosts which come in immediate contact with the soil."

Ann. Soc. Entom. de Belgique, Iv, pp. 192–197, 1911) summary translation in Entomological News. 1911 Vol. xxii:467.

History of discovery

The larvae of the tumbu fly, Cordylobia anthropophaga, were first described in Senegal in 1862, and Blanchard first described the adult and gave it its name in 1872. In 1903, Grünberg placed the tumbu fly in a new genus, Cordylobia.[3]

Life cycle

Female tumbu flies deposit around 300 eggs in sandy soil, often contaminated with feces. The hatched larvae can remain viable in the soil for 9–15 days, when they need to find a host to continue developing.[4] If a larva finds a host, it penetrates the skin and takes 8–12 days developing through three larval stages before it reaches the prepupal stage. It then leaves the host, drops to the ground, buries itself, and pupates. It then becomes an adult fly able to reproduce and begin the cycle all over again.[5]

Clinical presentation in humans

Successful penetrations in humans results in furuncular (boil-like) myiasis, typically on the backs of arms or about the waist, lower back, or buttocks.[6]

C. anthropophaga rarely causes severe problems, and mainly causes cutaneous myiasis. Geary et al. describe the presentation of cutaneous myiasis caused by the tumbu fly: "At the site of penetration, a red papule forms and gradually enlarges. At first the host may experience only intermittent, slight itching, but pain develops and increases in frequency and intensity as the lesions develop into a furuncle. The furuncle's aperture opens, permitting fluids containing blood and waste products of the maggot to drain."[5]

Transmission

Female tumbu flies lay their eggs in soil contaminated with feces or urine or on damp clothing or bed linens. Damp clothing hanging to dry makes for a perfect spot. The larvae hatch in 2–3 days and attach to unbroken skin and penetrate the skin, producing swelling and infection.[7] If the larvae hatch in soil, any disturbance of the soil causes them to wriggle to the surface to penetrate the skin of the host.[5]

Reservoir and vector

A natural reservoir is defined as an organism that can harbor a pathogen indefinitely with no ill effects. Although C. anthropophaga larvae can cause ill effects for animal hosts, relative to myiasis in humans, animal hosts are reservoirs.

Many animals are hosts of C. anthropophaga. The dog is the most common domestic host and several species of wild rats are the preferred field hosts. Domestic fowl are dead-end hosts; the larvae cannot develop when they enter the tissue of a fowl.[3]

Humans are, in fact, accidental hosts; tumbu fly larvae do not usually infect humans and are not necessary for the transmission cycle of the fly.[2]

A vector is an organism that carries the parasites (the larvae) from one host to another. The tumbu fly itself is the vector in a loose sense, because the female deposits the eggs in soil or on damp cloth, where the larvae can hatch and attach to human or animal skin.[7]

Diagnostics

Cutaneous myiasis caused by the tumbu fly should be suspected when a patient who has just spent time in Africa presents with ulcers or boil-like sores. Definitive diagnosis is only possible when the larvae are found. They should be removed and allowed to develop into adult flies for identification and examination purposes.

Treatment

When C. anthropophaga causes cutaneous myiasis, the larvae more often than not can be removed without any incision. Covering the punctum (the breathing hole) with petroleum jelly or similar substances cuts off the air supply and forces the maggot to the surface, where it is easy to capture with forceps. If this does not work, local anesthetic can be administered and an incision made to widen the punctum and remove the maggot.[5] Another treatment discussed in the March 2014 Journal of the American Medical Association is to inject a combination of anaesthetic and epinephrine into the insect's chamber. Less drastically, because larvae of C. anthropophaga have smaller hooked bristles on the cuticle than those of Dermatobia hominis, it often is practical just to push on each side of the hole to squeeze the maggot out, especially after first enlarging the punctum. It is important not to burst the larva to prevent the risk of granulomatous or serious inflammatory reaction.[8]

Patients should be monitored for additional and subsequent lesions, as development does not occur in unison and some larvae may take longer to reach the prepupal stage. Antiseptics or antibiotics may be useful to prevent bacterial infection after removal of the larvae, but in practice are not often necessary; the secretions of the larva tend to discourage bacterial growth. As a rule, the wound may be expected to heal readily.[9]

Epidemiology

The tumbu fly is endemic to the tropical regions of Africa, south of the Sahara. Myiasis caused by C. anthropophaga is the most common cause of myiasis in Africa, but can be seen worldwide because of air travel, as human movements carry infestation outside endemic areas.[7]

Public health and prevention strategies

The fly commonly infects humans by laying its eggs on wet clothes, left out to dry.[10] The eggs hatch in one to three days and the larvae (which can survive without a host for up to 15 days) then burrow into the skin when the clothes are worn.[1] A prevention method is to iron all clothes, including underwear, which kills the eggs/larvae.[11][12]

References

  1. ^ a b "African tumbu fly". Merck Veterinary Manual. Retrieved 2007-08-18.
  2. ^ a b Adisa, Charles Adeyinka; Augustus Mbanaso (February 2004). "Furuncular myiasis of the breast caused by the larvae of the Tumbu fly (Cordylobia anthropophaga)". BMC Surgery. 4 (1): 5. doi:10.1186/1471-2482-4-5. PMC 394335. PMID 15113429.
  3. ^ a b Rice, Paul L.; Neva Gleason (January 1972). "Two cases of myiasis in the United States by the African tumbu fly, Cordylobia anthropophaga (Diptera, Calliphoridae)". American Journal of Tropical Medicine and Hygiene. 21 (2): 62–5. doi:10.4269/ajtmh.1972.21.62. PMID 5007189. Archived from the original on 2013-02-24. Retrieved 2009-03-17.
  4. ^ Ockenhouse, Christian F.; Curt P. Samlaska; Paul M. Benson; Lyman W. Roberts; Arn Eliasson; Susan Malane; Mark D. Menich (February 1990). "Cutaneous myiasis caused by the African tumbu fly (Cordylobia anthropophaga)". Archives of Dermatology. 126 (2): 199–202. doi:10.1001/archderm.1990.01670260069013. PMID 2301958. Retrieved 2009-03-17.
  5. ^ a b c d Geary, Merilyn J.; Bernard J. Hudson; Richard C. Russell; Andrew Hardy (1999). "Exotic myiasis with Lund's fly (Cordylobia rodhaini)". Medical Journal of Australia. 171 (11–12): 654–5. doi:10.5694/j.1326-5377.1999.tb123838.x. PMID 10721359. S2CID 34209384. Retrieved 2009-03-17.
  6. ^ Zijlma, Anouk. "About the putzi fly". About.com. Retrieved 2007-08-18.
  7. ^ a b c John, David; William Petri (2006). Markell and Voge's Medical Parasitology (9th ed.). St. Louis, Missouri: Elsevier. p. 329. ISBN 0-7216-4793-6. OCLC 62475633.
  8. ^ Gordon Charles Cook (2009). Manson's Tropical Diseases. Elsevier Health Sciences. pp. 1587–. ISBN 978-1-4160-4470-3.
  9. ^ Sherman RA, Hall MJ, Thomas S (2000). "Medicinal maggots: an ancient remedy for some contemporary afflictions". Annual Review of Entomology. 45 (1): 55–81. doi:10.1146/annurev.ento.45.1.55. PMID 10761570.
  10. ^ "Tumbu fly infestation" (PDF). CDR Weekly Communicable Disease Report. 6 March 1992. ISSN 0144-3186. Archived from the original (PDF) on 14 July 2014. Retrieved 4 November 2015.
  11. ^ Adisa CA, Mbanaso A (2004). "'Furuncular myiasis of the breast caused by the larvae of the Tumbu fly (Cordylobia anthropophaga)". BMC Surgery. 4: 5. doi:10.1186/1471-2482-4-5. PMC 394335. PMID 15113429.
  12. ^ James AS, Stevenson J (March 1992). "Cutaneous myiasis due to Tumbu fly". Archives of Emergency Medicine. 9 (1): 58–61. doi:10.1136/emj.9.1.58. PMC 1285829. PMID 1567531.
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Cordylobia anthropophaga: Brief Summary

provided by wikipedia EN

Cordylobia anthropophaga, the mango fly, tumbu fly, tumba fly, putzi fly, or skin maggot fly, is a species of blow-fly common in East and Central Africa. It is a parasite of large mammals (including humans) during its larval stage. C. anthropophaga is found in the subtropics of Africa and is a common cause of myiasis in humans in the region.

Its specific epithet anthropophaga derives from the Greek word anthropophagos, "human eater".

The mode of infection by the Cayor Worm. Doctors Rodhain and Bequaert conclude, from their observations in the Congo Free State, that Cordylobia anthropophaga lays its eggs on the ground. The larvae, known generally as Cayor Worms, crawl over the soil until they come in contact with a mammal, penetrate the skin and lie in the subcutaneous tissue, causing the formation of tumors. On reaching full growth, the larvae leave the host, fall to the ground, bury themselves and then pupate. This fly is said to be the most common cause of human or animal myiasis in tropical Africa, from Senegal to Natal. In the region of Lower Katanga where these investigations were made, dogs appeared to be the principal hosts, although Cordylobia larvae were found also in guinea-pigs, a monkey, and two humans. The larvae are always localized on those parts of the hosts which come in immediate contact with the soil."

— Ann. Soc. Entom. de Belgique, Iv, pp. 192–197, 1911) summary translation in Entomological News. 1911 Vol. xxii:467.
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Cordylobia anthropophaga ( French )

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Le « Ver de Cayor » est la larve de la mouche Cordylobia anthropophaga (Blanchard & Béranger-Féraud, 1872) , appartenant à la famille des Calliphoridae. Cette espèce est un parasite obligatoire de la peau, à l’origine de furoncles, dits « myases furonculeuses ». Il prend essentiellement pour hôtes le Chien, les rats, le Chat et les singes ; les deux premiers étant des réservoirs particulièrement important. Il sévit uniquement en Afrique subsaharienne[3].

Chez l'humain, l'infestation est rare. Elle peut toucher la peau, les plaies, les intestins et les cavités corporelles (bouche, nez, oreilles, yeux, anus, vagin et urètre)[3] .

Biologie

Au stade imago, il s'agit d'une mouche de 6 à 12 mm de long, de couleur brun-jaunâtre, avec des bandes noirâtres sur l’abdomen. Les yeux sont rapprochés chez le mâle, séparés chez la femelle[4] .

La femelle est active en début de matinée et en fin de journée. Elle demeure le reste de la journée et de la nuit dans des endroits sombres sous le toit des habitations. Les imagos, femelle et mâle, se nourrissent du jus sucré des fruits, d'excréments et de liquides de décomposition de cadavres d'animaux[3],[4].

La femelle vit de 15 jours à trois semaines. Elle pond environ 100 à 300 œufs de 0,8 mm de long, sur une surface sèche et ombragée souillée auparavant par de l'urine ou des fèces, tels que du sable, des couches de bébé ou du linge mis à sécher. Elle ne pond jamais ses œufs directement sur la peau, ni sur les poils ou dans les cheveux[4].

L'éclosion survient au bout de trois jours. La larve néonate, longue de 1 mm, se déplace à la recherche d’un hôte, ce qui peut durer jusqu’à une dizaine de jours. Une fois la larve parvenue sur la peau, elle s'y enfouit et s'y installe, laissant une petite ouverture à l'extérieur pour respirer. Les points de pénétration sont essentiellement les pieds, les doigts, les organes génitaux et, pour les animaux dormant sur le sol, les parties en contact avec celui-ci. L’homme ressent généralement une légère démangeaison pendant les premières 48 heures. La papule devient rouge et, habituellement, le prurit disparaît. La première mue s'effectue deux ou trois jours après la pénétration. La larve de stade II, de 2,5 à 4 mm de long, est munie d’épines dirigées vers l'arrière qui empêchent toute sortie par l'orifice d’entrée[4].

La larve passe au stade III, 5 à 6 jours après l'invasion. L’hôte présente alors un furoncle ferme, avec une petite croûte sèche à l'apex (composée des sérosités jaunâtres produites par l'organisme et des déjections de l'asticot) recouvrant une petite ouverture de 2 à 3 mm de diamètre au fond duquel les stigmates postérieurs de la larve sont visibles. À ce stade, la victime souffre d’un prurit important. La larve peut mourir et sa cuticule provoque un abcès. Lorsque les furoncles sont très rapprochés sur les membres, un œdème peut survenir, suivi parfois de gangrène[4].

La larve qui atteint 15 mm de long, est très active, de forme cylindrique et rampe rapidement sur le sol vers les endroits les plus sombres. Elle se pupose au bout de 24 à 48 heures, la mue imaginale survenant au bout de 8 à 15 jours.

Espèces proches

En 2020, le genre Cordylobia (sous-famille des Calliphorinae) ne comporte que 4 autres espèces : Cordylobia ebadiana, C. rodhaini et C. ruandae[5]. C. rodhaini est également une espèce provoquant des myases furonculeuses spécifique aux forêts tropicales africaines ; de même que Dermatobia hominis, endémique de l'Amérique du Sud et centrale[3].

Traitement

L'objectif du traitement est d'éliminer la larve et de traiter toute infection associée avec des antibiotiques. Cependant, les infections bactériennes secondaires sont rares dans ces infestations. La lésion guérit rapidement après l'extraction de la larve ou sa sortie spontanée. Les complications comprennent la cellulite, la formation d'abcès, l'ostéomyélite et le tétanos[3].

Une pression modérée à la base du furoncle suffit la plupart du temps à faire sortir la larve. Cependant, il est parfois nécessaire d'utiliser une substance grasse afin de la faire glisser, voire, plus rarement, d'effectuer une incision et d'utiliser un forceps[4].

Prévention

Pour se prémunir de ce parasite, il est déconseillé de fréquenter les endroits où le parasite abonde, comme les zones souillées d'excréments et d'urine (ex : villages dépourvus de latrines adaptées)[3].

Il est recommandé de ne jamais s'allonger à même le sol, et de ne pas faire sécher au sol les vêtements, draps ou autres tissus destinés à être en contact avec la peau, mais au contraire de s'installer sur un lit de camp nouvellement installé, et de sécher son linge à l'intérieur des maisons entièrement protégées par des moustiquaires.

Le repassage (à fer très chaud, sur les deux faces) est utilisé pour tuer les larves et œufs potentiellement présents sur les vêtements[3].

Références

  1. Bánki, O., Roskov, Y., Vandepitte, L., DeWalt, R. E., Remsen, D., Schalk, P., Orrell, T., Keping, M., Miller, J., Aalbu, R., Adlard, R., Adriaenssens, E., Aedo, C., Aescht, E., Akkari, N., Alonso-Zarazaga, M. A., Alvarez, B., Alvarez, F., Anderson, G., et al. (2021). Catalogue of Life Checklist (Version 2021-10-18). Catalogue of Life. https://doi.org/10.48580/d4t2, consulté le 30 octobre 2019
  2. a et b BioLib, consulté le 30 octobre 2019
  3. a b c d e f et g (en) Charles Adeyinka Adisa et Augustus Mbanaso, « Furuncular myiasis of the breast caused by the larvae of the Tumbu fly (Cordylobia anthropophaga) », BMC Surgery, vol. 4, no 1,‎ décembre 2004, p. 5 (DOI )
  4. a b c d e et f (en) Christian F. Ockenhouse, « Cutaneous Myiasis Caused by the African Tumbu Fly (Cordylobia anthropophaga) », Archives of Dermatology, vol. 126, no 2,‎ 1er février 1990, p. 199 (DOI )
  5. GBIF Secretariat. GBIF Backbone Taxonomy. Checklist dataset https://doi.org/10.15468/39omei accessed via GBIF.org, consulté le 12 octobre 2020

Références taxinomiques

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Cordylobia anthropophaga: Brief Summary ( French )

provided by wikipedia FR

Le « Ver de Cayor » est la larve de la mouche Cordylobia anthropophaga (Blanchard & Béranger-Féraud, 1872) , appartenant à la famille des Calliphoridae. Cette espèce est un parasite obligatoire de la peau, à l’origine de furoncles, dits « myases furonculeuses ». Il prend essentiellement pour hôtes le Chien, les rats, le Chat et les singes ; les deux premiers étant des réservoirs particulièrement important. Il sévit uniquement en Afrique subsaharienne.

Chez l'humain, l'infestation est rare. Elle peut toucher la peau, les plaies, les intestins et les cavités corporelles (bouche, nez, oreilles, yeux, anus, vagin et urètre) .

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