dcsimg
Life » » Fungi » » Ascomycota »

Candida parapsilosis (Ashford) Langeron & Talice 1932

Candida parapsilosis ( Alemão )

fornecido por wikipedia DE

Candida parapsilosis (Synonym: Candida parakrusei) ist ein asexueller diploider pathogener Hefepilz, der ein wichtiger Faktor einer Sepsis und von Wund- und Gewebeinfektionen bei immunsupprimierten Patienten geworden ist und etwa 15 % der Candida-Infektionen verursacht. Candida parapsilosis-Stämme wurden historisch in Gruppe I, II oder III auf der Basis des molekularen Fingerabdrucks geordnet[1], seit 2005 werden aber drei miteinander nahe verwandte Arten unterschieden: Candida parapsilosis, Candida orthopsilosis und Candida metapsilosis[2]. Das Immunsystem ist ein wichtiger Faktor bei Candida parapsilosis-Infektionen. Im Gegensatz zu Candida albicans und Candida tropicalis ist Candida parapsilosis kein obligater menschlicher Erreger, sondern ist auch aus nichtmenschlichen Quellen wie Haustieren, Insekten und Erdboden isoliert worden. Candida parapsilosis ist auch ein normaler menschlicher Kommensale und es ist einer der am meisten von menschlichen Händen isolierte Pilz. Candida parapsilosis tendiert zur Bildung von Biofilmen und ist dann schwerer zu behandeln.

Es gibt verschiedene Risikofaktoren, welche den Pilz bei der Besiedlung des menschlichen Körpers unterstützen. Immunsupprimierte Individuen mit AIDS/HIV, onkologische Patienten, Neugeborene, operierte Patienten und ältere Patienten, insbesondere nach Darmoperationen und bei Darmerkrankungen, haben ein hohes Infektionsrisiko mit Candida parapsilosis. Schon 1968 stellten Blank u. a.[3] kanzerogene Eigenschaften bei Candida parapsilosis bei Mäusen fest. Candida parapsilosis kann bei systemischer Infektion neben den Muskeln auch das zentrale Nervensystem infizieren.

Bekannte Krankheitsbilder sind Endokarditis nach Herzkathetern oder cardiovaskulären Eingriffen, Peritonitis[4] nach Peritonealdialyse, Endophthalmitis nach Linsenimplantation, septische Arthritis, nosokomiale Infektion, Lungenentzündung (selten), Nagel- und Hornhaut- und Hautmykosen[5], Befall des Gastrointestinaltraktes.[6]

Kultur

Candida parapsilosis wächst auf Sabouraud-Agar[7] als weiße bis beige Kolonien, die glatt und glänzend bis leicht faltig sind.[8] Auf RAT bildet sich Pseudomycel aus Ketten von langen Zellen, an denen Trauben von Blastosporen hängen.[9]

Genetik

Die Moleküle der mitochondrialen DNA (mtDNA) sind in Nukleinsäure-Protein-Komplexe verpackt, auch als mitochondrialen Nukleoide (mt-Nukleoide)bezeichnet. Untersuchungen der Band-Intensitäten nach DNA-Färbung führten zu einer Schätzung, dass C. parapsilosis 14 Chromosomen (7 Paare) enthält mit einer Gesamtgenomgröße von rund 26,3 Mb (Doi et al. 1992).[10][11][12][13]

Behandlung

 src=
Dieser Artikel oder nachfolgende Abschnitt ist nicht hinreichend mit Belegen (beispielsweise Einzelnachweisen) ausgestattet. Angaben ohne ausreichenden Beleg könnten demnächst entfernt werden. Bitte hilf Wikipedia, indem du die Angaben recherchierst und gute Belege einfügst.

Historisch wurde zur Behandlung von Erkrankungen mit Candida parapsilosis Amphotericin B verwendet. Miconazol, Nystatin, Terbinafin[14] und Triazole wie Fluconazol, Itraconazol, Voriconazol und Posaconazol sind moderne Alternativen[15], daneben auch Caspofungin[16][17]. Die Anwendung richtet sich einmal danach, ob schon eine systemische Infektion vorliegt. Daneben spielt der Gesamtzustand des Patienten eine Rolle, da die Behandlung eine Belastung von Leber und/oder Nieren verursacht. Weitere Kriterien sind die Effektivität und die verschiedene lange Halbwertszeit der einzelnen Präparate, und nicht zuletzt spielt der Preis eine entscheidende Rolle.

Literatur

  • M. Weiss, U. Wintergerst, B. H. Belohradsky: Systemische Pilzinfektionen. Springer-Verlag
  • cmpt.ca (PDF)
  • W. Gerz: Biologische Präparate für Diagnose und Therapie in der AK-Praxis. 2002
  • H Hahn, SHE Kaufmann, TF Schulz, S Suerbaum: Medizinische Mikrobiologie und Infektologie. 6. kompl. überarb. Aufl. Springer, Heidelberg, S. 597–601
  • S. Nolting: Mykosen des Verdauungstraktes. 2. Aufl. Medi, Hamburg
  • Nosek-Zuzana-Holesova-Kosa-Gacser-Tomaska: Biology and genetics of the pathogenic yeast Candida parapsilosis. Springer-Verlag, 2009
  • Candida Parapsilosis bei sehr leichtgewichtigen Geburten. PMID 17337658

Einzelnachweise

  1. sanger.ac.uk 3 Gruppen
  2. Tavanti, Arianna et al. (2005): Candida orthopsilosis and Candida metapsilosis spp. nov. to replace Candida parapsilosis groups II and III. In: Journal of clinical microbiology, vol. 43,1: 284–92. doi:10.1128/JCM.43.1.284-292.2005
  3. cancerres.aacrjournals.org Krebs
  4. Weems 1992; Trofa et al. 2008
  5. Different toenail onychomycosis due to Rhodotorula mucilaginosa and Candida parapsilosis in an immunocompetent young adult, Gai Ge,a Dongmei Li,b Huan Mei,c Guixia Lu,c Hailin Zheng,c Weida Liu,c and Dongmei Shid
  6. laborlexikon.de Krankheitsbilder
  7. Candida parapsilosis bei doctorfungus.org (Memento des Originals vom 13. Dezember 2013 im Internet Archive)  src= Info: Der Archivlink wurde automatisch eingesetzt und noch nicht geprüft. Bitte prüfe Original- und Archivlink gemäß Anleitung und entferne dann diesen Hinweis.@1@2Vorlage:Webachiv/IABot/www.doctorfungus.org
  8. pfdb.net (Memento des Originals vom 15. Dezember 2013 im Internet Archive)  src= Info: Der Archivlink wurde automatisch eingesetzt und noch nicht geprüft. Bitte prüfe Original- und Archivlink gemäß Anleitung und entferne dann diesen Hinweis.@1@2Vorlage:Webachiv/IABot/www.pfdb.net Bild von Candida parapsilosis auf Kulturschale
  9. Blastosporen-Trauben flickr.com
  10. mic.sgmjournals.org (Memento des Originals vom 13. Mai 2009 im Internet Archive)  src= Info: Der Archivlink wurde automatisch eingesetzt und noch nicht geprüft. Bitte prüfe Original- und Archivlink gemäß Anleitung und entferne dann diesen Hinweis.@1@2Vorlage:Webachiv/IABot/mic.sgmjournals.org
  11. Biologie and genetics (PDF) springerlink.com
  12. broadinstitute.org
  13. cgob.ucd.ie@1@2Vorlage:Toter Link/cgob.ucd.ie (Seite nicht mehr abrufbar, Suche in Webarchiven)  src= Info: Der Link wurde automatisch als defekt markiert. Bitte prüfe den Link gemäß Anleitung und entferne dann diesen Hinweis. Proteine
  14. zct-berlin.de
  15. Invasive Pilzinfektionen bei kritisch kranken Patienten, Institut für Medizinische Mikrobiologie, Universitätsklinikum Gießen und Marburg, S. 532 Tabelle 6 : Wirkspektrum von Antimykotika
  16. Antimicrob Agents Chemother - Published online 2006 Dec 11. doi:10.1128/AAC.00880-06 PMCID: PMC 1803114 (freier Volltext) PMID 17158939 Caspofungin in Combination with Amphotericin B against Candida parapsilosis
  17. AMB 2003,37,14 Vergleich von Caspofungin und Amphotericin B zur Behandlung von Patienten mit invasiver Candidiasis
 title=
licença
cc-by-sa-3.0
direitos autorais
Autoren und Herausgeber von Wikipedia
original
visite a fonte
site do parceiro
wikipedia DE

Candida parapsilosis: Brief Summary ( Alemão )

fornecido por wikipedia DE

Candida parapsilosis (Synonym: Candida parakrusei) ist ein asexueller diploider pathogener Hefepilz, der ein wichtiger Faktor einer Sepsis und von Wund- und Gewebeinfektionen bei immunsupprimierten Patienten geworden ist und etwa 15 % der Candida-Infektionen verursacht. Candida parapsilosis-Stämme wurden historisch in Gruppe I, II oder III auf der Basis des molekularen Fingerabdrucks geordnet, seit 2005 werden aber drei miteinander nahe verwandte Arten unterschieden: Candida parapsilosis, Candida orthopsilosis und Candida metapsilosis. Das Immunsystem ist ein wichtiger Faktor bei Candida parapsilosis-Infektionen. Im Gegensatz zu Candida albicans und Candida tropicalis ist Candida parapsilosis kein obligater menschlicher Erreger, sondern ist auch aus nichtmenschlichen Quellen wie Haustieren, Insekten und Erdboden isoliert worden. Candida parapsilosis ist auch ein normaler menschlicher Kommensale und es ist einer der am meisten von menschlichen Händen isolierte Pilz. Candida parapsilosis tendiert zur Bildung von Biofilmen und ist dann schwerer zu behandeln.

Es gibt verschiedene Risikofaktoren, welche den Pilz bei der Besiedlung des menschlichen Körpers unterstützen. Immunsupprimierte Individuen mit AIDS/HIV, onkologische Patienten, Neugeborene, operierte Patienten und ältere Patienten, insbesondere nach Darmoperationen und bei Darmerkrankungen, haben ein hohes Infektionsrisiko mit Candida parapsilosis. Schon 1968 stellten Blank u. a. kanzerogene Eigenschaften bei Candida parapsilosis bei Mäusen fest. Candida parapsilosis kann bei systemischer Infektion neben den Muskeln auch das zentrale Nervensystem infizieren.

Bekannte Krankheitsbilder sind Endokarditis nach Herzkathetern oder cardiovaskulären Eingriffen, Peritonitis nach Peritonealdialyse, Endophthalmitis nach Linsenimplantation, septische Arthritis, nosokomiale Infektion, Lungenentzündung (selten), Nagel- und Hornhaut- und Hautmykosen, Befall des Gastrointestinaltraktes.

licença
cc-by-sa-3.0
direitos autorais
Autoren und Herausgeber von Wikipedia
original
visite a fonte
site do parceiro
wikipedia DE

Candida parapsilosis ( Inglês )

fornecido por wikipedia EN

Candida parapsilosis is a fungal species of yeast that has become a significant cause of sepsis and of wound and tissue infections in immunocompromised people. Unlike Candida albicans and Candida tropicalis, C. parapsilosis is not an obligate human pathogen, having been isolated from nonhuman sources such as domestic animals, insects and soil.[1] C. parapsilosis is also a normal human commensal and it is one of the fungi most frequently isolated from human hands.[1] There are several risk factors that can contribute to C. parapsilosis colonization. Immunocompromised individuals and surgical patients, particularly those undergoing surgery of the gastrointestinal tract, are at high risk for infection with C. parapsilosis.[1] There is currently no consensus on the treatment of invasive candidiasis caused by C. parapsilosis, although the therapeutic approach typically includes the removal of foreign bodies such as implanted prostheses and the administration of systemic antifungal therapy. Amphotericin B and Fluconazole are often used in the treatment of C. parapsilosis infection.[1]

History and taxonomy

Candida parapsilosis was discovered in Puerto Rico in 1928 by Ashford from a diarrheal stool. It was first named Monilia parapilosis and considered nonpathogenic.[1] It was later encountered as a causative agent of sepsis in an intravenous drug user in 1940.[1] It is now considered an important, emerging nosocomial pathogen.[2] C. parapsilosis is the most common non-C. albicans species of Candida[3] and the second most common pathogen in superficial candidiasis after C. albicans.[4]

Biology

Candida parapsilosis does not form true hyphae; it exists in either a yeast phase or pseudohyphal form.[1] It is white, creamy, and shiny in dextrose agar and its cell shape is oval, round, or cylindrical.[1] When C. parapsilosis is in yeast form, its phenotype is smooth or cratered. In contrast, the phenotype of the pseudohyphae form is wrinkled or concentric.[1] Recently found the formation of pseudohyphae is another significant factor that changes the morphology and phenotype of colonies which is related to citrulline.[1] C. parapsilosis is encountered more frequently in nature than other species Candida, likely because it is one of the few species of the genus not restricted to humans.[1] C. parapsilosis does not need prior colonization and is usually transmitted by external sources.[1] Invasive infection occurs very often in low-birth weight newborn babies in the United States, and bloodstream infection found in North America.[1] It is most commonly isolated from human skin[2] and is most frequently encountered in Asia and Latin America.[4] C. parapsilosis is considered a killer yeast and fungal antagonist based on its ability to produce chemicals that exert cytotoxic effects on the cells of other organisms.[5]

Disease

Endocarditis can be caused by C. parapsilosis in patients using prosthetic valves (57.4%), intravenous drug (20%), or having intravenous parenteral nutrition (6.9%), abdominal surgery (6.9%), immunosuppression (6.4%), treatment with broad-spectrum antibiotics (5.6%), and previous valvular disease (4.8%). Although the mortality rate is 41.7% to 61%, the treatment is still unknown.[1] Ocular infection caused by C. parapsilosis has been reported after cataract extraction and with corticosteroid eye drop use.[1] C. parapsilosis infection of the skin and gastrointestinal tract[1] can occur, in which the production of pseudohyphae is associated with the elicitation of an inflammatory response.[3] Candida parapsilosis is occasionally encountered in onychomycosis.[6][7][8]

Adhesion capacity and biofilm are important for C. parapsilosis, because C. parapilosis infection is mostly due to the use of in-dwelling devices.[9] Adhesion capacity is the ability of fungus to adhere to other organisms' cells or tissue, especially mucosal surfaces,[1] which is required for initial colonization.[10] C. parapsilosis is associated with thin, unstructured biofilms that consist of aggregated blastospores whose membranes contain more carbohydrate than protein.[10] The existence of the fungus in a biofilm contributes to its ability to resist antifungal treatment.[1][9] Thus, adhesion to abiotic and biotic surfaces is often a precursor to infection.[11] The risk of C. parapsilosis infection is increased in the setting of implanted medical devices, prostheses, and therapy with hyperalimentation solutions.[1] Also, low-birth weight infants are at higher risk of sepsis from this species.[12]

References

  1. ^ a b c d e f g h i j k l m n o p q r s David Trofa; Attila Gácser; Joshua D. Nosanchuk (2008). "Candida parapsilosis, an Emerging Fungal Pathogen". Clin Microbiol Rev. 21 (4): 606–025. doi:10.1128/CMR.00013-08. PMC 2570155. PMID 18854483.
  2. ^ a b M. de Toro; M. J. Torres; Ruiz Maite; J. Aznar (2010). "Characterization of Candida parapsilosis complex isolates". Clinical Microbiology and Infection. 17 (3): 418–424. doi:10.1111/j.1469-0691.2010.03302.x. PMID 20636431.
  3. ^ a b Adél Tóth; Erik Zajta; Katalin Csonka; Csaba Vágvölgyi; Mihai G. Netea; Attila Gácser (2017). "Specific pathways mediating inflammasome activation by Candida parapsilosis". Scientific Reports. 7: 43129. Bibcode:2017NatSR...743129T. doi:10.1038/srep43129. PMC 5320503. PMID 28225025.
  4. ^ a b Xiaobo Feng; Bo Ling; Guimei Yang; Xia Yu; Daming Ren; Zhirong Yao (2012). "Prevalence and Distribution Profiles of Candida parapsilosis, Candida orthopsilosis and Candida metapsilosis Responsible for Superficial Candidiasis in a Chinese University Hospital". Mycopathologia. 173 (4): 229–234. doi:10.1007/s11046-011-9496-5. PMID 22102007. S2CID 18867907.
  5. ^ Efrén Robledo-Leal; Mariana Elizondo-Zertuche; Licet Villarreal-Treviño; Rogelio de J. Treviño-Rangel; Nancy García-Maldonado; Juan M. Adame-Rodríguez; Gloria M. González (2014). "Killer behavior within the Candida parapsilosis complex". Folia Microbiologica. 59 (6): 503–506. doi:10.1007/s12223-014-0327-1. PMID 24898174. S2CID 884540.
  6. ^ Segal R, Kritzman A, Cividalli L, Samra Z, David M, Tiqva P (1996). "Treatment of Candida nail infection with terbinafine". Journal of the American Academy of Dermatology. 35 (6): 958–961. doi:10.1016/s0190-9622(96)90120-6. PMID 8959955.
  7. ^ Supram Hosuru Subramanya; Deependra Hamal; Niranjan Nayak; Shishir Gokhale (2016). "Onychomycosis due to Candida parapsilosis in a Child with Ventricular Septal Defect: An Unusual Predisposition". Case Reports in Pediatrics. 2016: 1–4. doi:10.1155/2016/7026068. PMC 4852352. PMID 27195165.
  8. ^ Different toenail onychomycosis due to Rhodotorula mucilaginosa and Candida parapsilosis in an immunocompetent young adult, Gai Ge,a Dongmei Li,b Huan Mei,c Guixia Lu,c Hailin Zheng,c Weida Liu,c and Dongmei Shid,∗
  9. ^ a b Duncan M. Kuhn; Pranab K. Mukherjee; Thomas A. Clark; Claude Pujol; Jyotsna Chandra; Rana A. Hajjeh; David W. Warnock; David R. Soll; Mahmoud A. Ghannoum (2004). "Candida parapsilosis Characterization in an Outbreak Setting". Emerging Infectious Diseases. 10 (6): 1074–1081. doi:10.3201/eid1006.030873. PMC 3323144. PMID 15207060.
  10. ^ a b Sonia Silva; Melyssa Negri; Mariana Henriques; Rosario Oliveira; David W. Williams; Joana Azeredo (2012). "Candida glabrata, Candida parapsilosis and Candida tropicalis: biology, epidemiology, pathogenicityand antifungal resistance". FEMS Microbiology Letters. 36 (2): 288–305. doi:10.1111/j.1574-6976.2011.00278.x. PMID 21569057.
  11. ^ Alessia Bertini; Flavia De Bernardis; Lambert A.M. Hensgens; Silvia Sandini; Sonia Senesi; Arianna Tavanti (2013). "Comparison of Candida parapsilosis, Candida orthopsilosis, and Candida metapsilosis adhesive properties and pathogenicity". International Journal of Medical Microbiology. 303 (2): 98–103. doi:10.1016/j.ijmm.2012.12.006. PMID 23403338.
  12. ^ Itzhak Levy; Lorry G. Rubin; Sanjeev Vasishtha; Victor Tucci; Sunil K. Sood (1998). "Emergence of Candida parapsilosis as the Predominant Species Causing Candidemia in Children". Clinical Infectious Diseases. 26 (5): 1086–1088. doi:10.1086/520277. PMID 9597232.
licença
cc-by-sa-3.0
direitos autorais
Wikipedia authors and editors
original
visite a fonte
site do parceiro
wikipedia EN

Candida parapsilosis: Brief Summary ( Inglês )

fornecido por wikipedia EN

Candida parapsilosis is a fungal species of yeast that has become a significant cause of sepsis and of wound and tissue infections in immunocompromised people. Unlike Candida albicans and Candida tropicalis, C. parapsilosis is not an obligate human pathogen, having been isolated from nonhuman sources such as domestic animals, insects and soil. C. parapsilosis is also a normal human commensal and it is one of the fungi most frequently isolated from human hands. There are several risk factors that can contribute to C. parapsilosis colonization. Immunocompromised individuals and surgical patients, particularly those undergoing surgery of the gastrointestinal tract, are at high risk for infection with C. parapsilosis. There is currently no consensus on the treatment of invasive candidiasis caused by C. parapsilosis, although the therapeutic approach typically includes the removal of foreign bodies such as implanted prostheses and the administration of systemic antifungal therapy. Amphotericin B and Fluconazole are often used in the treatment of C. parapsilosis infection.

licença
cc-by-sa-3.0
direitos autorais
Wikipedia authors and editors
original
visite a fonte
site do parceiro
wikipedia EN

Candida parapsilosis ( Espanhol; Castelhano )

fornecido por wikipedia ES

Candida parapsilosis es una levadura del género Candida, puede causar enfermedad en humanos (candidiasis), especialmente virulentas en pacientes inmunodeprimidos. En un estudio realizado en pacientes con onicomicosis (infecciones por hongos de las uñas), Candida parapsilosis fue la especie del género Candida aislada con mayor frecuencia. [1][2][3]

Referencias

 title=
licença
cc-by-sa-3.0
direitos autorais
Autores y editores de Wikipedia
original
visite a fonte
site do parceiro
wikipedia ES

Candida parapsilosis: Brief Summary ( Espanhol; Castelhano )

fornecido por wikipedia ES

Candida parapsilosis es una levadura del género Candida, puede causar enfermedad en humanos (candidiasis), especialmente virulentas en pacientes inmunodeprimidos. En un estudio realizado en pacientes con onicomicosis (infecciones por hongos de las uñas), Candida parapsilosis fue la especie del género Candida aislada con mayor frecuencia. ​​​

licença
cc-by-sa-3.0
direitos autorais
Autores y editores de Wikipedia
original
visite a fonte
site do parceiro
wikipedia ES

Candida parapsilosis ( Francês )

fornecido por wikipedia FR

Candida parapsilosis est une espèce de champignons ascomycètes. Cette levure est saprophyte de la peau. Elle peut être résistante aux échinocandines.

Notes et références

licença
cc-by-sa-3.0
direitos autorais
Auteurs et éditeurs de Wikipedia
original
visite a fonte
site do parceiro
wikipedia FR

Candida parapsilosis: Brief Summary ( Francês )

fornecido por wikipedia FR

Candida parapsilosis est une espèce de champignons ascomycètes. Cette levure est saprophyte de la peau. Elle peut être résistante aux échinocandines.

licença
cc-by-sa-3.0
direitos autorais
Auteurs et éditeurs de Wikipedia
original
visite a fonte
site do parceiro
wikipedia FR

Candida parapsilosis ( Polonês )

fornecido por wikipedia POL
Systematyka Domena eukarionty Królestwo grzyby Typ workowce Klasa drożdżaki Rząd drożdżakowce Rodzina Incertae sedis Rodzaj Candida Gatunek Candida parapsilosis Nazwa systematyczna Candida parapsilosis (Ashford) Langeron & Talice
Annls Parasit. hum. comp. 10: 1 (1932)

Candida parapsilosis (Ashford) Langeron & Talice — gatunek grzybów należący do rzędu drożdżakowców (Saccharomycetales)[1].

Systematyka i nazewnictwo

Pozycja w klasyfikacji według Index Fungorum: Candida, Incertae sedis, Saccharomycetales, Saccharomycetidae, Saccharomycetes, Saccharomycotina, Ascomycota, Fungi[1].

Po raz pierwszy takson ten zdiagnozował w 1928 r. Bailey Kelly Ashford nadając mu nazwę Monilia parapsilosis. Obecną, uznaną przez Index Fungorum nazwę nadali mu w 1932 r. Maurice Charles Pierre Langeron i R. V. Talice, przenosząc go do rodzaju Candida[1].

Synonimów ma ponad 20[2]:

Morfologia

Hodowane na stałej pożywce YPD komórki C. tropicalis są owalne o wielkości 3–4 na 5–8 μm. Hodowane przez trzy dni w temperaturze 25 °C na podłożu z mąki kukurydzianej z dodatkiem detergentu Tween 80 tworzą blastokonidia, pojedyncze lub w małych grupach, zebrane wzdłuż osi stosunkowo krótkiej pseudostrzępki[3].

Kolonie na płytkach YPD są okrągłe, płaskie lub lekko „szpiczaste”, stosunkowo małe (3–7 mm po 7 dniach), w kolorze kremowym. Półmatowe lub lekko błyszczące o gładkiej lub pomarszczonej fakturze[4].

Charakterystyka

C. parapsilosis, podobnie jak inne Candida, u człowieka może powodować lekkie, jak i systemowe zakażenia oportunistyczne[4]. Jeden z najczęściej (według różnych prac drugi lub trzeci po C. albicans) izolowanych w przypadkach drożdżyc gatunków Candida. Odpowiada on za infekcje Candida u dzieci poniżej 1. roku życia i jest szczególnie niebezpieczny w warunkach szpitalnych ze względu na tworzenie biofilmów na powierzchniach implantów medycznych. Właściwość ta jest związana z odżywianiem się komórek potomnych z udziałem komórek rodzicielskich oraz umiejętnością zmiany fenotypu wzrostu. C. parapsilosis może naturalnie występować na dłoniach, co stanowi potencjalnie źródło zakażeń pacjentów ze strony personelu medycznego. W kilku przypadkach gatunek ten był odpowiedzialny za masowe, długotrwałe fale zakażeń na oddziałach pediatrycznych szpitali[5]. Jest szczególnie częstym czynnikiem etiologicznym kandydoz układowych przy żywieniu parenteralnym[6]

Zakażenie C. parapsilosis może prowadzić do drożdżycy pochwy i jamy ustnej, infekcji układu moczowego czy sepsy lub zapalenia wsierdzia[4].

Gatunek rzadko izolowany ze zwierząt; opisano jeden przypadek mastitis wywołany zakażeniem C. parapsilosis u krów[4].

Według analizy rRNA małej podjednostki rybosomu (18S), C. parapsilosis razem z innymi przedstawicielami rodzaju Candida (C. albicans, C. tropicalis i C. viswanathii) tworzy silnie wyodrębnioną od innych patogennych grzybów grupę[7].

Występowanie

Candida parapsilosis wykazano na wszystkich kontynentach, a także np. na wyspach Pacyfiku, co wskazuje, że jest to najprawdopodobniej gatunek kosmopolityczny[4].

Przypisy

  1. a b c Index Fungorum (ang.). [dostęp 2013-11-12].
  2. Species Fungorum (ang.). [dostęp 2016-02-16].
  3. Davise H. Larone: Medically Important Fungi: A Guide to Identification. American Society Microbiology, 2002, s. 120. ISBN 978-1-55581-172-3.
  4. a b c d e C. Davis. CMI Descriptions of pathogenic fungi and bacteria No. 871. „Mycopathologia”. 96 (3), s. 171–196, 1986. CAB International Mycological Institute. DOI: 10.1007/BF00437384.
  5. Christophe D'enfert, Bernhard Hube: Candida: Comparative and Functional Genomics. Caister Academic Press, s. 102–103. ISBN 978-1-904455-13-4.
  6. Danuta Dzierżanowska: Antybiotykoterapia praktyczna. alfamedica press, 2009, s. 519. ISBN 978-83-7522-048-3.
  7. SM. Barns, DJ. Lane, ML. Sogin, C. Bibeau i inni. Evolutionary relationships among pathogenic Candida species and relatives.. „J Bacteriol”. 173 (7), s. 2250-5, Apr 1991. PMID: 2007550.
licença
cc-by-sa-3.0
direitos autorais
Autorzy i redaktorzy Wikipedii
original
visite a fonte
site do parceiro
wikipedia POL

Candida parapsilosis: Brief Summary ( Polonês )

fornecido por wikipedia POL

Candida parapsilosis (Ashford) Langeron & Talice — gatunek grzybów należący do rzędu drożdżakowców (Saccharomycetales).

licença
cc-by-sa-3.0
direitos autorais
Autorzy i redaktorzy Wikipedii
original
visite a fonte
site do parceiro
wikipedia POL

Candida parapsilosis ( Português )

fornecido por wikipedia PT

A Candida parapsilosis é um dos fungos causadores da Candidíase.[1][2]

Referências

  1. Segal, R.; A. (1 de dezembro de 1996). «Treatment of Candida nail infection with terbinafine». Journal of the American Academy of Dermatology. 35 (6): 958–961. ISSN 0190-9622. PMID 8959955
  2. Trofa, David; Attila (1 de outubro de 2008). «Candida parapsilosis, an Emerging Fungal Pathogen». Clinical Microbiology Reviews (em inglês). 21 (4): 606–625. ISSN 0893-8512. PMID 18854483. doi:10.1128/CMR.00013-08
 title=
licença
cc-by-sa-3.0
direitos autorais
Autores e editores de Wikipedia
original
visite a fonte
site do parceiro
wikipedia PT

Candida parapsilosis: Brief Summary ( Português )

fornecido por wikipedia PT

A Candida parapsilosis é um dos fungos causadores da Candidíase.

licença
cc-by-sa-3.0
direitos autorais
Autores e editores de Wikipedia
original
visite a fonte
site do parceiro
wikipedia PT

Candida parapsilosis ( Szl )

fornecido por wikipedia SZL

Candida parapsilosis je grzib[13], co go nojprzōd ôpisoł Ashford, a terŏźnõ nazwã doł mu Langeron & Talice 1932. Candida parapsilosis nŏleży do zorty Candida, rzyndu Saccharomycetales, klasy Saccharomycetes, grōmady Ascomycota i krōlestwa grzibōw.[22][23] Żŏdne podgatōnki niy sōm wymianowane we Catalogue of Life.[22]

Przipisy

  1. C. Ramírez & A.E. González (1984), In: Mycopathologia 88(2–3):88
  2. CABI databases. [dostymp 24 stycznia 2013].
  3. E.K. Novák & Zsolt (1961), In: Acta microbiol. hung. 7:121
  4. Dietrichson (1954), In: Annls Parasit. hum. comp. 29:467
  5. Dietrichson (1954), In: Annls Parasit. hum. comp. 29(3):271–288, 460–498
  6. Cif. & Redaelli (1943), In: Atti Ist. bot. Univ. Lab. crittog. Pavia, Ser. 5 3:47
  7. C.W. Dodge (1935), In: Medical mycology. Fungous diseases of men and other mammals:236
  8. C.W. Dodge (1935), In: Medical mycology. Fungous diseases of men and other mammals:294
  9. 9,0 9,1 C.W. Dodge (1935), In: Medical mycology. Fungous diseases of men and other mammals:234
  10. C.W. Dodge (1935), In: Medical mycology. Fungous diseases of men and other mammals:251
  11. Wolfram & Zach (1933), In: Archiv für Dermatologie und Syphilis 169(1):103
  12. Wolfram & Zach (1933), In: Archiv für Dermatologie und Syphilis 169(1):99
  13. 13,0 13,1 Langeron & Talice (1932), In: Annls Parasit. hum. comp. 10:1
  14. Langeron & Talice (1932), In: Annls Parasit. hum. comp. 10:50
  15. Langeron & Talice (1932), In: Annls Parasit. hum. comp. 10:58
  16. Cif. & Alfons. (1931), In: Zentbl. Bakt. ParasitKde, Abt. II 83:273–276
  17. Vuill. (1931), In: Encyclop. Mycol. 2:85
  18. F.C. Harrison (1928), In: Trans. R. Soc. Can., Ser. 3, Biol. Sci. 22(2):219
  19. Ashford (1928), In: Am. J. Trop. Med. 8:518
  20. Marengo (1926), In: Archiv. Biol., 1926:2 [extr.]
  21. Émile-Weill & L. Gaudin (1919), www.speciesfungorum.org
  22. 22,0 22,1 Bisby F.A., Roskov Y.R., Orrell T.M., Nicolson D., Paglinawan L.E., Bailly N., Kirk P.M., Bourgoin T., Baillargeon G., Ouvrard D. (red.): Species 2000 & ITIS Catalogue of Life: 2019 Annual Checklist.. Species 2000: Naturalis, Leiden, the Netherlands., 2019. [dostymp 24 września 2012].
  23. Saccharomycetes. Offord L.C. & Kirk P.M., 2010-11-23
licença
cc-by-sa-3.0
direitos autorais
Wikipedia authors and editors
original
visite a fonte
site do parceiro
wikipedia SZL

Candida parapsilosis: Brief Summary ( Szl )

fornecido por wikipedia SZL

Candida parapsilosis je grzib, co go nojprzōd ôpisoł Ashford, a terŏźnõ nazwã doł mu Langeron & Talice 1932. Candida parapsilosis nŏleży do zorty Candida, rzyndu Saccharomycetales, klasy Saccharomycetes, grōmady Ascomycota i krōlestwa grzibōw. Żŏdne podgatōnki niy sōm wymianowane we Catalogue of Life.

licença
cc-by-sa-3.0
direitos autorais
Wikipedia authors and editors
original
visite a fonte
site do parceiro
wikipedia SZL